slimmer rijden doe je met VARI

Suzuki neemt veiligheid serieus

Dat Suzuki veiligheid serieus neemt, blijkt o.a. uit het feit dat eerder zowel de Swift als de S-Cross de maximale score van 5 sterren realiseerden in de EuroNCAP* crashtest. Ook het eind dit jaar te introduceren nieuwe model Celerio is nu getest. De eindscore voor de Celerio is 3 sterren, wat voornamelijk wordt veroorzaakt door het feit dat de geteste uitvoering beschikte over 4 airbags. Op de Nederlandse markt zal de Celerio vanaf het volumemodel echter met liefst 6 airbags worden uitgerust.

Fabrikanten dienen het zg. volumemodel (de naar verwachting meest verkochte uitvoering in Europa) aan te leveren voor de test. Deze specifieke uitvoering van de Celerio beschikte echter niet over gordijnairbags. Vooral dit gegeven resulteert in een eindscore van 3 sterren. Dat betekent echter niet dat de Celerio onveilig is. Zeker Nederlandse consumenten hoeven zich geen zorgen te maken. Voor de Nederlandse markt wordt de Celerio vanaf het volumemodel (de zg. Comfort uitvoering) namelijk uitgerust met liefst 6 airbags, waaronder 2 gordijnairbags. In tegenstelling tot een aantal andere modellen in het segment van de Celerio, beschermen deze gordijnairbags niet alleen de inzittenden voorin maar zelfs ook de inzittenden op de achterbank.

De lancering van de Celerio in Nederland staat gepland voor eind dit jaar. Tegen die tijd worden meer details, waaronder uitrustingsniveaus en prijzen bekend gemaakt.

*: EuroNCAP staat voor European New Car Assessment Programme en dat is een officieel instituut dat crashtests uitvoert in opdracht van Europese overheden (waaronder het Nederlandse Ministerie van Verkeer en Waterstaat), consumentenorganisaties (o.a. de Nederlandse Consumentenbond) en automobielclubs (zoals de ANWB). De test bestaat uit een aantal onderdelen en het wordt steeds moeilijker de maximale score van 5 sterren te realiseren, omdat de testcriteria jaarlijks strenger worden.