slimmer rijden doe je met VARI

Autovandaag test S Cross

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Exclusive CVT geknipt voor Nederland

Na de introductie van de Suzuki SX4 in Italië is het tijd om op eigen bodem de ‘Hollandse’ versie te gaan rijden. En daarmee bedoelen we een SX4 met 1.6 benzinemotor en tweewielaandrijving met CVT-automaat in de keurige uitvoering Exclusive, die behoorlijk compleet is maar niet overdrijft met de prijs. Voldoet deze crossover aan alle eisen van de Nederlandse koper? Hij komt heel dicht in de beurt. 

Suzuki heeft de introductie van de SX4 goed getimed. De Japanners willen namelijk met hun nieuwe crossover kopers van een Mitsubishi ASX en Nissan Qashqai aan het twijfelen brengen, of sterker nog, naar zich toe trekken. Nu loopt de ASX al even mee en staat de Qashqai op het punt om helemaal nieuw onthuld te worden. De SX4 S-Cross staat sinds kort al bij de dealer in allerlei uitvoeringen.

Veel ruimte (en bakjes)
Zoals we al hebben kunnen zien bij de eerste kennismaking is de nieuwe SX4 een slag groter geworden, zonder fors in gewicht toe te nemen. Het totaalgewicht van 1100 kg is zelfs heel bescheiden. De nieuwe proporties van de SX4 zijn een slimme zet van de Japanners geweest, want de SX4 is nu zowel voor- als achterin ruim genoeg voor in totaal vijf volwassenen en flink groter dan een Swift. Het dashboard doet wel denken aan zijn kleinere broertje. De indeling is aangenaam logisch met alle knoppen en toetsen op de juiste plek - en daardoor rijd je er zo mee weg. Positief zijn we ook over de bouwkwaliteit en afwerking van het productiemodel, dat net even strakker in elkaar steekt dan de voorserie-modellen van de introductie. Niet dat Suzuki hier nieuwe maatstaven zet, maar de Japanners stellen niet teleur. Ook niet in het aantal bakjes en vakjes dat het interieur rijk is. Portemonnee, sleutels, kauwgom, telefoon en een flesje drinken, je kunt het zo een plek geven. Missen we nog iets?

Geïntegreerde navigatie
Ja, een navigatiesysteem. Maar de importeur heeft inmiddels zelf een systeem uitgekozen dat naadloos in het dashboard (op de plek van de radio) wordt gemonteerd. De SX4 Business Editions en de High Executive hebben deze uitkomst standaard. Op alle andere uitvoeringen en dus ook de 'onze' is een investering van 1045 euro inclusief montage vereist. Binnenkort gaan we het navigatiesysteem live testen om er achter te komen het de moeite waard is.

Ondanks dat we tijdens de introductie beide motoren uit het palet hebben kunnen beproeven – de 1.6 liter benzine- en dieselmotor – leek het ons verstandig om nog eens op eigen bodem met de benzinevariant aan de bak te gaan. Bleek de inschatting dat de 120 pk sterke viercilinder voor Nederlandse kilometers krachtig genoeg is de juiste? Ook als je de SX4 met CVT-automaat besteld hebt? En hoe rijdt die CVT?

CVT heel relaxed
Het antwoord is: heel relaxed. Suzuki heeft het karakter van de CVT zodanig afgesteld dat de benzinemotor op constante snelheden en zelfs op de snelweg heel weinig toeren draait. Bij normale acceleratie stijgt het toerental automatisch, maar zet hij geen keel op. Een compliment voor de automaat en een bevestiging dat de 1.6 een soepele kracht is, want de acceleratie is altijd vinnig genoeg. Moet het gas er wat dieper op, dan blijkt de motorkapisolatie goed zijn werk te doen en voelen de motor zelfs krachtiger dan hij is. De meerprijs van 2000 euro voor de CVT-automaat is heel redelijk. Voor wat betreft het maximale trekgewicht hoeft er niet gevreesd te worden; de SX4 1.6 benzine mag altijd 1200 kg trekken. De optionele vierwielaandrijving verhoogt dit gewicht niet.

Handgeschakeld met 20% bijtelling
Voor zakelijk rijders is de CVT nét geen optie. Tenminste, als 20% bijtelling een vereiste is. De CO2-uitstoot van deze versie ligt welgeteld 1 gram hoger dan de handgeschakelde benzineversie…. De diesel – die alleen handgeschakeld leverbaar is – komt trouwens ook in aanmerking voor die lagere bijtellingscategorie.

Los van grammen CO2 en peekaa’s heeft de Suzuki nog meer kwaliteiten in zijn mars; een goed rijgedrag. De ontwikkelaars van de SX4 hebben wederom met een schuin oog naar de Swift kunnen kijken waardoor de besturing prettig direct is. Het comfort ligt daarentegen op een hoger niveau, zonder samen te gaan met zachte vering of overhellen. Een prima mix waar zowel de ontspannen als wat sportievere rijder mee uit de voeten kan.

Prijsniveau
Het prijsniveau van de SX4 is ook heel modaal. Ondanks dat de vanafprijs van 17.999 euro wel heel aantrekkelijk klinkt, is het de Exclusive versie die goed in zijn spullen zit met onder meer verwarmbare buitenspiegels, een startknop, panoramisch schuif-/kanteldak, extra speakers, bekerhouders, verstelbare achterbankleuning, zilverkleurige beschermplaten en 17 inch lichtmetalen wielen. Bovendien kost deze uitvoering het bedrag waarvoor de gemiddelde nieuwe auto in Nederland de deur uit gaat: 25.499 euro, inclusief CVT. Wie trouwens geen prijs stelt op het schuif-/kanteldak krijgt 900 euro terug, in ruil voor iets meer hoofdruimte achterin. Goed dat die mogelijkheid er is, want dan is ook één van de weinige kritiekpunten (die hoofdruimte achterin) weer van de baan.